Szkoła Podstawowa nr 18 w Płocku im. Jana Zygmunta Jakubowskiego

Zdalna pomoc psychologiczno pedagogiczna

Wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi – rekomendacje MEN (link)

1.

Drodzy Rodzice oraz Uczniowie,

W związku z panującą trudną sytuacją epidemiologiczną, zawieszonymi zajęciami w szkole oraz prośbami o spędzanie czasu w domu pamiętajcie, że pozostajemy do Waszej dyspozycji. Sytuacja w której się znaleźliśmy jest trudna. Dla wielu "przymus" pozostania w domach rodzinnych może powodować wiele napięć i konfliktowych sytuacji. W związku z powyższym, zachęcamy do kontaktu  poprzez mobidziennik. Będziemy starały się odpisywać na wiadomości na bieżąco.
Jednocześnie pragniemy podkreślić, że sytuacja jest naprawdę poważna i ważne jest podjęcie odpowiedzialnych decyzji dotyczących  pozostania w domach, nie spotykania się z innymi oraz przestrzegania zasad bezpieczeństwa i higieny.
Pomoc psychologiczną i wsparcie można także uzyskać pod bezpłatnym numerem Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży 116 111, natomiast szczegółowa informacja dotycząca koronawirusa udostępniona została również przez ogólnopolską infolinię pod numerem telefonu 800190590.

Będziemy dla Państwa dostępne od poniedziałku do piątku w godzinach 9.00-13.00

2.

Szanowni Państwo, przesyłamy Państwu kilka wskazówek, jak można radzić sobie z psychologicznym stresem wynikającym z wymuszonej sytuacją izolacji. Poniższy tekst został opublikowany przez Ogólnopolski Związek Zawodowy Psychologów.

‼ZALECENIA NA CZAS KRYZYSU‼

Atle Dyregrov
Professor, Dr. philos
Specialist in clinical psychology,
Clinic for crisis psychology, Bergen, Norway
atle@krisepsykologi.no

Coraz więcej osób jest zobowiązanych do pozostawania w kwarantannie domowej lub w izolacji z możliwą lub potwierdzoną infekcją koronowirusa. Wielu jest zaniepokojonych tym, czy zainfekowali innych, czy sami zostali zainfekowani. Badania psychologicznych konsekwencji takich kwarantann wykazują znaczne negatywne konsekwencje w postaci strachu, gniewu, natrętnych myśli itp. (Brooks i współpracownicy, 2020). Czynnikami stresowymi w tej sytuacji są nuda, nieodpowiednie informacje, problemy z dostępem do artykułów gospodarstwa domowego, straty finansowe i piętno.
Kwarantanna pomaga innym. Pomagasz zmniejszyć możliwość zachorowania innych. Wykazujesz zbiorową odpowiedzialność społeczną poprzez swoje altruistyczne działania. Jeśli tak myślisz, będziesz w stanie zachować szacunek do siebie i zapobiegać piętnowaniu. Po zakończeniu okresu kwarantanny inni ludzie powinni o tym pamiętać i nie trzymać się z daleka od tych, którzy wykonali ten obowiązek.

Bądź aktywny, ustalaj procedury. Działania, rutyna i struktura nadają dniu kształt dniu i przewidywalności oraz zniechęcają do bezradności. W niepewnej sytuacji zapewnia to stabilność i bezpieczeństwo. Ćwiczenia fizyczne, higiena osobista, posiłki w regularnych porach i inne regularne czynności przyczyniają się do porządku i struktury w nowej i niejasnej sytuacji.

Media społecznościowe pozwalają czatować i widzieć innych za pośrednictwem Facebooka, Skype'a i innych mediów społecznościowych. Ten kontakt społeczny staje się szczególnie ważny podczas kwarantanny. "Pozostać w kontakcie"! Upewnij się, że jest to stały punkt w twoim codziennym harmonogramie.

Możesz wybrać czas na swoje zmartwienie. Zrób miejsce na określony czas (10-20 minut), w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy pojawiają się zmartwienia poza tym czasem, możesz powiedzieć sobie: „Jest to coś, o czym warto pomyśleć w czasie mojego zmartwienia, nie teraz”. Jeśli będzie to powtarzane wystarczająco często, ten proces myślowy stanie się automatyczny. Nie planuj zmartwień późno w nocy. Jeśli pojawią się zmartwienia, nie denerwuj się, po prostu powtórz, że pomyślisz o nich w swoim czasie zmartwień.

Wystarczy kilka aktualizacji wiadomości dziennie. Wiemy od tych, którzy doświadczają tragedii, że zbytnie spędzanie czasu na oglądaniu lub czytaniu wiadomości wpływa na nich negatywnie. Jeśli będziesz chronić się przed ciągłym sprawdzaniem mediów pod kątem wiadomości o wirusie, łatwiej ci będzie zachować spokój. Wystarczy regularna codzienna aktualizacja z wiarygodnego źródła.

#zostańwdomu #bądźwkontakcie

3.

Motywacja i higiena nauki - załącznik

4.

Drodzy Rodzice oraz Nauczyciele, 

mamy dla Państwa propozycję tekstu napisanego przez psychologa Centrum Terapii Mutyzmy, Nieśmiałości i Lęku panią Beatę Bartczak. Myślimy, że  problemy z którymi spotkała się rodzina Nowaków nie są nam obce i dla wielu zabrzmią znajomo, dlatego zachęcamy do wspólnej, rodzinnej lektury oraz dzielenia się własnymi pomysłami.

Załącznik – „Rodzinna kwarantanna Nowaków”

5.

Drodzy Rodzice oraz Nauczyciele,

w dniu wczorajszym na stronie PetroNews ukazała się informacja dotycząca uruchomienia na terenie naszego miasta bezpłatnego wsparcia dla osób potrzebujących, starszych oraz przebywających w kwarantannie. 

Ponieważ wystąpił problem z linkiem do ww. strony postanowiłyśmy "wkleić" artykuł do wiadomości, natomiast w załączniku znajdziecie Państwo "wizytówkę", którą można przekazać potrzebującym.

Telefon wsparcia w czasie kwarantanny oraz pogotowie zakupowe dla seniorów zainicjowały Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej wraz z Wydziałem ds. Rodzin Kurii Diecezjalnej. W udzielaniu bezpłatnej pomocy wezmą udział płoccy żołnierze.

Stowarzyszenie Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej uruchomiło telefon wsparcia w czasie kwarantanny. Zaprasza do korzystania z telefonu do duchowego i psychologa. Osoby potrzebujące pomocy psychologicznej mogą dzwonić codziennie w godz. 19-21, tel. 502-513-764. Z kolei osoby, które chciałyby porozmawiać z księdzem, mogą to uczynić w tych samych godzinach, pod numerem telefonu 502-513-894.

– Pomoc jest bezpłatna i świadczona telefonicznie przez osoby wykwalifikowane. Może z niej skorzystać każda osoba, która tego potrzebuje. Osoba korzystająca z pomocy nie przekazuje podczas rozmowy telefonicznej żadnych danych osobowych, a specjaliści świadczący pomoc są zobowiązani do zachowania tajemnicy zawodowej – podkreśla Witold Wybult, prezes Stowarzyszenia Rodzin Katolickich diecezji płockiej.

Osobny telefon został uruchomiony dla samotnych seniorów, potrzebujących pomocy w zakupach tel. 505-272-535, czynny codziennie w godz. 10-14. Ten rodzaj pomocy również jest bezpłatny.

Z pomocy wolontariuszy może skorzystać osoba samotna z kręgu osób z tzw. podwyższonej grupy ryzyka w czasie trwania pandemii (np. osoby w podeszłym wieku czy o obniżonej odporności). Pomoc obejmuje niezbędne zakupy (głównie spożywcze oraz lekarstwa).

Wolontariuszami są osoby ze Stowarzyszenia Rodzin Katolickich diecezji płockiej, Fundacji „Cokolwiek uczyniliście” oraz 64. Batalionu Lekkiej Piechoty w Płocku (Wojska Obrony Terytorialnej). Wolontariusze będą zachowywać wszelkie zasady bezpieczeństwa, zgodnie z zaleceniami podanymi przez Ministerstwo Zdrowia.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej Stowarzyszenia Rodzin Katolickich Diecezji Płockiej.

Głównymi organizatorami obu akcji są: jest Stowarzyszenie Rodzin Katolickich diecezji płockiej i Wydział ds. Rodzin Kurii Diecezjalnej Płockiej, przy współpracy z Fundacją „Cokolwiek uczyniliście” w Płocku i 64. Batalionem Lekkiej Piechoty w Płocku.

Załącznik - Wsparcie

6.

Kochani Uczniowie,

na pewno wiele z Was wypracowało już świetnie funkcjonujące metody nauki. Chcemy jednak podzielić się z Wami  materiałami autorstwa Marty Cetnarowskiej, które mogą mocno pomóc w organizacji kolejnego tygodnia życia i nauki w izolacji.

Są to grafiki (planery) dotyczące schematów dnia. Zamieściłyśmy również informacje dotyczące tego jak funkcjonuje nasz umysł  o konkretnych porach i co robić, aby lepiej i efektywniej zapamiętywać materiał.
Pamiętajcie, że dobre nawyki to także krok do odczuwania przyjemności, spełnienia i szczęścia. Zaczynamy małymi krokami...

Mamy nadzieję, że propozycje jakie znalazłyśmy będą przydatne zarówno dla Was jak i dla Waszych bliskich. Zachęcamy do tworzenia swoich spersonalizowanych planerów.

Załączniki:

7.

Dzień dobry,

przesyłamy Państwu propozycję bezpłatnego seminarium online „Jak radzić sobie z dziećmi i emocjami w czasie izolacji domowej”, które odbędzie się we wtorek tj. 7 kwietnia o godzinie 17:00.

Jest to darmowe seminarium internetowe dla rodziców, którzy próbują opiekować się dziećmi, pracować zdalnie i nie zwariować.

Oto co jako Rodzic zyskasz w czasie seminarium online:

- Zrozumiesz, dlaczego Twoje dziecko zachowuje się tak, a nie inaczej i jak uniknąć niepożądanych zachowań.

- Odkryjesz Trzy Podstawowe Potrzeby Psychologiczne i dowiesz się jak je rozpoznać u dzieci.

- Poznasz najważniejsze techniki parentingowe, łatwe do natychmiastowego zastosowania.

- Dowiesz się jak zapobiegać konfliktom, które mogą wystąpić z powodu izolacji, zarówno między dziećmi, jak i między dorosłymi.

- Przekonasz się jak zmniejszyć stres i niepokój i dzięki temu, w spokoju spędzić z dziećmi najbliższy czas w domu.

Adres formularza zgłoszeniowego znajdziecie Państwo w poniższym linku:

aboutparenting.typeform.com/to/UYmBAV

Po wpisaniu adresu w przeglądarkę internetową ukarze się grafika #RazemWDomu pod którą należy kliknąć „Akceptuj”. Następnie pojawi się, krótka ankieta, po wypełnieniu której zostaniecie Państwo poproszeni o podanie Państwa adresu e-mail. Jest to konieczne, ponieważ organizator przesyła mailowo potwierdzenie rejestracji z uwagi na to, że miejsca są ograniczone.

Kilka słów na temat organizatora możecie znaleźć Państwo pod adresem: allaboutparenting.pl/

8.

Drodzy Uczniowie,

Ponieważ niektórzy z Was przekazują nam informacje, że trudno w obecnej sytuacji żyć Wam w zgodzie z własnym rodzeństwem, przygotowałyśmy dla Was kilka najważniejszych zasad, które warto wziąć sobie do serca. Mamy nadzieję, że będzie to dla Was pożyteczne. Pamiętajcie również, że razie nasilających się problemów pozostajemy do Waszej dyspozycji

Zatem…jak nie dopuścić, żeby rozdrażnienie przerodziło się w zażartą kłótnię?

1. Zastanów się o co się najczęściej kłócicie. To pozwoli zrozumieć Ci przyczyny konfliktów.

2. Zaproponuj ustalenie podstawowych zasad. Postarajcie się je wspólnie ustalić, a następnie możecie  spisać kontrakt –  kontrakt to inaczej zbiór zasad ustalanych wspólnie. Zapewnienia poczucia bezpieczeństwa. Dzięki niemu będziecie wiedzieli, które zachowania są właściwe, a które mogą kogoś zranić czy obrazić.

3. Pamiętaj, że są rzeczy wspólne i osobiste. Każdy człowiek, niezależnie od tego, jak bliski powinien szanować naszą przestrzeń osobistą. Jeśli na przykład kłócicie się, bo jedno z was rusza rzeczy drugiego, pierwsza zasada mogłaby brzmieć: „Zanim weźmiesz coś mojego — zawsze pytaj”.

4. Nie obrażaj się z byle powodu. Zawsze analizuj sytuację. Nic nie dzieje się bez przyczyny. Zastanów się czy u Twojego brata lub siostry nie wydarzyło się coś co miało wpływ na jego nastrój czy reakcje (kłótnia z koleżanką, zbyt duży natłok zadań szkolnych, domowych, nieprzespana noc, złe samopoczucie).

5. Staraj się wybaczać. Pamiętaj, że zawsze warto porozmawiać, żeby zrozumieć perspektywę drugiego człowieka.

6.Skorzystaj z pomocy rodziców. Gdybyście w jakiejś ważnej sprawie nie potrafili dojść do zgody, (często zdarza się, że w takich chwilach mówimy rzeczy, których później żałujemy) rolę rozjemców/mediatorów mogą odegrać rodzice. Najgorszą sytuacją jest taka w której emocje biorą górę.

7.Co jakiś czas oczyszczaj atmosferę. Od czasu do czasu warto sobie z rodzeństwem różne rzeczy powyjaśniać. Zaplanuj wieczór szczerości. Nawet jeśli się pokłócicie, napięcie między wami opadnie.

8.Ceń zalety rodzeństwa. Twoje rodzeństwo na pewno ma jakieś cechy, które podziwiasz.

 

9.

Drogi Uczniu,

Jeśli chcesz być dobrze traktowany w sieci, i Ty bądź dobry dla innych internautów. Aby zapobiec „wpadce”, przeczytaj netykietę dostępną na stronie sieciaki.pl J link poniżej:

https://sieciaki.pl/warto-wiedziec/porady/netykieta?fbclid=IwAR3hk68kESn4-vNLVGOJrJZs9XwGE3WQMPozSAit8rEluXlBUgmyDFqliv0

10.

Drodzy Rodzice,

dostajemy od Państwa informacje zwrotne, że ostatnie seminarium zorganizowane przez All About Parenting Polska spełniło Wasze oczekiwania.  Mamy zatem dobrą wiadomość J szkoleniowcy zdecydowali się na kolejny, darmowy warsztat online. Podczas ostatniego webinaru większość Państwa pytań dotyczyła rodzeństwa:

- co zrobić, żeby dzieci się nie kłóciły?
- jak wytłumaczyć młodszemu rodzeństwu, że starsze potrzebuje spokoju by się uczyć? albo odwrotnie,
- jak wytłumaczyć starszemu synkowi, że młodszy potrzebuje jeszcze drzemki w ciągu dnia? 
-jak wyjaśnić, że starsze dzieci mogą dłużej oglądać TV, grać w gry i później chodzić spać?

Na te i inne pytania znajdziecie Państwo odpowiedź w nowym webinarze:

"Jak rozwiązywać kłótnie między dziećmi"

Wybierzcie datę, która najbardziej Wam odpowiada:

17 kwietnia o14:00
21 kwietnia o 10:00
23 kwietnia o 10:00

Zapiszcie się na wybrany termin:

aboutparenting.typeform.com/to/KBtTq3

Przygotujcie gorącą kawę do zobaczenia na żywo!

11.

Dzień dobry,

Przekazujemy Państwu „dziennik z czasu kwarantanny”  autorstwa  psychologa dziecięcego, arteterapeuty, trenera umiejętności społecznych pani Katarzyny Adamiak. Narzędzie przeznaczone jest dla dzieci w wieku szkolnym.  Założeniem autorki projektu jest ułatwienie dzieciom wyrażania w bezpieczny sposób tego co czują i myślą w związku z aktualną sytuacją, a forma pamiętnika nadaje się do tego  idealnie. Nazwanie i opisanie emocji jest  niezwykle ważnym krokiem w radzeniu sobie z emocjami.

Zachęcamy Państwa do wydrukowania dziennika i przekazania go swoim dzieciom.

Dziennik kwarantanny

Młodzieżowe pogotownie emocjonalne

12.

 

Dzień dobry,

chciałybyśmy zaprosić wszystkich Uczniów, Rodziców oraz Nauczycieli na kolejny darmowy webinar, który odbędzie się 29.04. o godzinie 15.00. Tym razem organizatorem jest Uniwersytet SWPS.

Webinar SWPS

Tematem webinaru będzie:

Nadzieja i akceptacja – jak mogą pomóc nam mierzyć się z kryzysem i trudnościami nowej normalności? Już wiemy, że to niestety jeszcze potrwa - izolacja w czterech ścianach, ograniczony kontakt z bliskimi i przyjaciółmi, praca z domu, brak perspektyw na wyjazd na majówkę czy wakacje, ogólna niepewność jutra...
-Czym jest i co oznacza akceptacja obecnej sytuacji?
-Co możemy zrobić, by nie tworzyć czarnych scenariuszy przyszłości?
-Jak zmienić swoje nastawienie i sposób myślenia?
-Sytuacja kryzysu może być również szansą – jak to rozumieć i co może stanowić tę szansę?
Na te pytania odpowie ceniona psychoteraputka dr Ewa Woydyłło-Osiatyńska, z którą będzie rozmawiać psycholog Zofia Szynal. Zapraszamy!

Aby móc uczestniczyć w wydarzeniu należy wejść w podany niżej link, a następnie wypełnić i wysłać zamieszczony przez organizatorów formularz zgłoszeniowy.

 www.swps.pl/strefa-psyche/wydarzenia/403-webinarium/21736-koronawirus-nadzieja-i-akceptacja-w-nowej-normalnosci-webinar?fbclid=IwAR1KOTeD7ipbejW2cZ5z8UN6q9_cQkQ26x_iQLH1HS0LwOmBxVbgH_YGfY4

Zachęcamy serdecznie

Zespół pomocy psychologiczno - pedagogicznej

 13.

TRUDNE SYTUACJE: ZAGROŻENIA W INTERNECIE

Drodzy Uczniowie oraz Rodzice!

Rzecznik Praw Obywatelskich wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę stworzyli dla Was miejsce, gdzie macie możliwość zgłoszenia niewłaściwych treści udostępnionych w Internecie.

Bądźmy świadomi! Jak chronić siebie i innych użytkowników sieci?

ZGŁOŚ TO! - pełna pomoc w usuwaniu niewłaściwych treści. Dbajmy o kulturę w sieci.

zglos.to/?fbclid=IwAR1x0wajwKwmXoJK9HO0BaGfGU1GAktGpI1hYMFRq4OY-L6Bwcq2G5CWr6Y#/

 14.

 

30 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci. Z tej okazji zapraszamy do zapoznania się z prezentacją autorstwa psychologa Małgorzaty Czerniak.

30.04 Światowy Dzień Sprzeciwu Wobec Bicia Dzieci

15.

Izolacja, w jakiej żyjemy od jakiegoś czasu, a także kwarantanna, jakiej poddali się niektórzy z nas, mają niebagatelny wpływ na wszystkich, ale szczególnie dotykają rodzin w kryzysie. W obecnej sytuacji ofiara przemocy domowej nie ma dokąd uciec ani gdzie się skryć. Jak więc chronić się przed przemocą domową w trakcie trwania pandemii i kwarantanny? Jak w tym trudnym czasie chronić dzieci? Jak i gdzie (np. w Internecie) możemy szukać pomocy?

Z tym trudnym tematem mierzą się ekspertki z Uniwersytetu SWPS – psycholog i psychoterapeuta Magdalena Sękowska oraz psycholog Zofia Szynal.

Zachęcamy Państwa do wysłuchania bardzo cennego naszym zdaniem wywiadu, do którego link zamieszczamy poniżej:

 www.youtube.com/watch?v=lGZO09D4y8U

Życzymy wszystkim miłego weekendu :)

16.

Przerwa w nauce

17.

Trening mózgu - naucz się lepiej uczyć. Zapraszamy na webinar dla młodzieży.

Strefa Psyche Uniwersytetu SWPS jak zawsze profesjonalna i niezawodna:

 www.youtube.com/watch?v=4Fxse6vx2sY

 Życzymy miłej podróży po nauce :)

 

17.

 

mama

Wszystkim mamom naszej szkolnej społeczności życzymy: wytrwałości, cierpliwości, ciepłej kawy, czasu dla siebie, umiejętności bycia niedoskonałą, ale szczęśliwą i spełnioną. A wszystkim naszym uczniom życzymy szczęśliwych mam i opiekunek, bo..."szczęśliwa mama, to szczęśliwe dziecko".

18.

 

Jak sobie radzić ze stresem związanym z egzaminem ósmoklasisty???

 

                Kochani Ósmoklasiści, ponieważ egzaminy budzą w Was wiele różnych emocji, stres psychologiczny, niepokój przedstawiamy Wam informator, który opracowała pani psycholog Paulina Matuszek. Narzędzie zawiera wskazówki jak rozpoznać stres oraz jak sobie z nim radzić. Znajdziecie w nim również krótkie ćwiczenia na zwiększenie samoświadomości.  

Informator ósmoklasisty (pdf)

Przypominamy Wam również,  że w razie potrzeby zawsze możecie skontaktować się z nami przez mobidziennik lub telefonicznie w trakcie naszych dyżurów:

Psycholog szkolny – wtorki 9.00-10.30

Pedagog szkolny – piątki 12.00 – 13.30

Ściskamy Was mocno

Zespół pomocy psychologiczno - pedagogicznej

 19.

Dzień bez papierosa

Co roku 31 maja obchodzimy Światowy Dzień bez Papierosa, który został ustanowiony przez WHO już w 1987 roku.

W związku z tym zapraszamy wszystkich Uczniów do kreatywnej zabawy związanej promowaniem zdrowego stylu życia. Zachęcamy Was do stworzenia plakatów:

· zniechęcających do palenia,

· pokazujących korzyści nie wchodzenia w nałóg,

· pokazujących jak szkodliwe jest palenie e-papierosów.

Osoby zainteresowane prosimy o przesyłanie zdjęć swoich plakatów przez mobidziennik do psychologa szkolnego w terminie do 12.06.2020 r.

Najciekawsze prace zostaną „wywieszone” na stronie internetowej szkoły.

20.

 

Dzień Dziecka

Kochane dzieciaki,

w dniu Waszego święta życzymy żeby uśmiech zawsze malował się na Waszych twarzach, żeby każdy dzień był wspaniałą przygodą i niósł ze sobą wiele pozytywnych doświadczeń. Nie bójcie się marzyć bo od marzeń wszystko się zaczyna!

Wszystkiego najlepszego z okazji DNIA DZIECKA :)

21.

Jak wesprzeć swoje dziecko przed egzaminem?

Egzamin ósmoklasisty to wyzwanie nie tylko dla uczniów, ale również dla ich rodziców. Często stres związany z tym ważnym wydarzeniem w życiu naszego dziecka udziela się całej rodzinie. Jak Państwo, jako opiekunowie, możecie pomóc swoim pociechom przetrwać ten trudny okres? Poniżej przedstawiamy kilka wskazówek:

1. Wspólnie ustalcie plan pracy: sprecyzujcie, które przedmioty trzeba powtórzyć i w jaki sposób będziecie to robić. Plan powinien być realny. Powinien też uwzględniać psychofizyczne możliwości dziecka, jego zdolności skupienia uwagi, rozkładu lekcji, obowiązków domowych i czasu na odpoczynek.

2. Pamiętajcie, że nie każda nauka jest efektywna: „wkuwanie” materiału na pamięć nie jest niestety najlepszą metodą nauki.

3. Redukujcie stres: naukowcy dawno stwierdzili, że za ok. 80% niepowodzeń egzaminacyjnych u doskonale przygotowanych uczniów odpowiada stres. Należy zatem stanowczo zrezygnować z wygórowanych oczekiwań, co do wyników. Nasz stres może udzielać się bowiem naszym dzieciom. Dlatego nie poganiajmy ich, ale zachęcajmy do nauki. Nie mówmy: „z taką postawą to ty z pewnością nie zdasz” i nie obciążajmy swoimi wymaganiami - ”musisz być najlepszy, bo inaczej nie dostaniesz się do dobrego liceum...” itp.

4. Wspierajcie: w tym szczególnym czasie nie powinno zabraknąć Waszej miłości – w końcu nie jesteście jedynie korepetytorami, ale przede wszystkim rodzicami. Dlatego właśnie doskonale przygotowany plan powtórzeniowy musi uwzględniać odpoczynek. Dziecko ma prawo do normalnego życia – spotkań z przyjaciółmi, wyjść itd. Bardzo ważne jest też, by podczas pracy z dzieckiem nie koncentrować się na negatywach („Z matematyki czeka cię jeszcze ogrom pracy, widzę, że niewiele umiesz!”), tylko na pozytywach („Powtórzyłaś ułamki, widzę, że świetnie sobie już z nimi radzisz. Pewnie podobnie pójdzie ci z geometrią!”). Naukowo jest udowodnione, że osoby często chwalone, o wzmacnianym poczuciu własnej wartości (oczywiście chwalimy w sytuacjach uzasadnionych, choćby za wysiłek), mają znacznie większe szanse na sukces w przyszłości. Dotyczy to również sukcesu na wszelkiego rodzaju egzaminach.

5. Zadbajcie o komfort pracy:
trzeba zadbać o to, by dziecko siadało do nauki wyspane, najedzone (ale nie przejedzone) i w przewietrzonym pokoju.

6. Zadbajcie o atmosferę: bezwarunkowa akceptacja dziecka potrafi zdziałać cuda. Sprawia, że czuje się ono bezpiecznie i bardziej wierzy w siebie. Dobra atmosfera to spokój, uśmiech, podkreślanie mocnych stron dziecka i zachęcanie go do rozwoju – w tym wypadku do systematycznego ćwiczenia materiału, ale bez zawyżania poprzeczki.

7. Zachęcajcie do aktywności fizycznej: negatywne emocje, w tym także stres, kumulują się w ciele. Jeśli nie zostaną rozładowane i uwolnione, będą ulegały wzmocnieniu. Napięcie dość szybko „puszcza” w czasie aktywności fizycznej, która w wybranej przez dziecko formie powinna stać się ważną częścią dnia. Idealna sytuacja to taka, w której rodzina wspólnie spaceruje, gra w piłkę lub biega. Udział rodziców jest bardzo ważny. Należy również pamiętać, aby dziecko zdrowo się odżywiało, dobrze wysypiało oraz piło duże ilości wody.

8. Nauczcie się wspólnie ćwiczeń oddechowych: stres, lęk i niepokój sprawiają, że człowiek zaczyna źle oddychać: oddech jest płytki i przyspieszony. Efekt? Niedostateczne dotlenienie układu nerwowego, prowadzące do zaburzeń koncentracji uwagi, zmęczenia i lęku. Jeśli dziecko nieprawidłowo oddycha w domu, na egzaminie na pewno nie będzie lepiej. Można jednak wprowadzić codzienny trening oddechowy, czyli proste ćwiczenia, które rodzice mogą wykonywać wspólnie z dziećmi.
Przykładowe ćwiczenie oddechowe:
· Oczy zamknięte, robisz wdech nosem, a wydech ustami.
· Oddech przeponowy – podczas wdechu wypełniasz powietrzem płuca, a następnie przepychasz je do przepony (brzucha).
· Zatrzymanie – po wdechu zatrzymujesz oddech i liczysz do pięciu.
· Wydech – powoli wydychasz powietrze rozluźniając brzuch, ramiona i całe ciało.
· Wizualizacja – wyobrażasz sobie że z każdym wdechem napełniasz się energią i dotleniasz mózg, a z każdym wydechem pozbywasz się napięcia.

Czego NIE POWINNIŚMY robić jako rodzice:
· zmuszać dziecka do wielogodzinnych powtórek – np. „Masz się uczyć, dopóki się nie nauczysz!”;
· krytykować, jeśli nie może czegoś zapamiętać lub zrozumieć – np. „Jak możesz tego nie rozumieć? Przecież to takie proste”.
· wyśmiewać – np. „Co ty za głupoty wygadujesz?”
· wypominać – np. „Trzeba było wcześniej zabrać się do nauki”.
· bagatelizować emocje i obawy dziecka – np. „Czego ty się boisz? Nie przesadzaj”.
· bagatelizować egzamin – np. „Jakoś to będzie. Muszą was przepuścić, bo to szczególna sytuacja”.
· obciążać dziecka własnymi obawami – np. „Boje się, co będzie, jak nie zaliczysz”.
Pamiętajmy: w tym wszystkim dzieciom potrzebne jest WSPARCIE rodzica, czyli mądrego doradcy i towarzysza „na dobre i na złe”…

Źródło: epedagogika.pl/profilaktyka-i-wychowanie/emocje-przed-egzaminem-osmoklasisty-3790.html#
victor.com.pl/wp-content/uploads/sites/3/2019/02/informator-osmoklasisty-III.pdf